Japanilais-amerikkalainen ystäväni haluaisi minun suosittelevan englanniksi käännettyjä kirjoja, jotka kertovat Suomesta, historiasta ja ihmisten elämästä,…

Kysytty

Japanilais-amerikkalainen ystäväni haluaisi minun suosittelevan englanniksi käännettyjä kirjoja, jotka kertovat Suomesta, historiasta ja ihmisten elämästä, filosofiasta ja kaikesta. Pitäisi valita enemmänkin johdatuksia aiheeseen.
Mitähän nämä voisivat olla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoja, englanniksikin, Suomesta, maan historiasta, ihmisistä ja suomalaisuuden filosofiasta ja ”kaikesta” on kirjoitettu varsin paljon. Tässä muutamia poimintoja.

Alkupalaksi voisivat käydä nämä humoristiset katsaukset suomalaisuuteen

- Meet the Finns / Ian Bowie ; pictures: Ybi Hannula, 2011
- Fun Finland / Ian Bowie ; pictures: Ybi Hannula, 2011

Eri näkökulmista Suomea ja suomalaisuutta käsittelevät mm. alla mainitut kirjat:

- Portraying Finland : facts and insights / editorial board: Laura Kolbe (editor-in-chief) ... et al., 2008
- Finland : a lone wolf / Max Jakobson, 2006
- A history of Finland / Eino Jutikkala with Kauko Pirinen, (6. rev. ed, 2003)
- A brief history of Finland / Matti Klinge (3. ed., 2000)
- Historical dictionary of Finland / by George Maude (1994)
- Finland : a cultural outline / Veikko Kallio (1994)
- A survival guide to Finnish : sauna, sisu & Sibelius / Maija Dahlgren & Marja Nurmelin (2007)
- Finland : the northern experience, new Europe and the next millennium / [editorial staff: Jaakko Tapaninen .. et al.] (1999)

Kaikki kirjat ovat lainattavissa Helmet-kirjastoista (http://helmet.fi/) ja uusimmasta päästä myös myytävänä kirjakaupoissa.