Jalankulkijoiden oikeudet suojatiellä? Onko virallista määritelmää?

Kysytty

Jalankulkijoiden oikeudet suojatiellä? Onko virallista määritelmää?
Pelkään liikenteessä kun en ehdi edes jalkakäytävälle asti suojatieltä, kun autot jo kaahaavat selän takaa..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liikenneturvan oppaassa jalankulkijoille ja pyöräilijöille sanotaan näin:

"Tien ylitys jalankulkijana:  Ylitä ajorata suojatietä pitkin, tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Varmista, että ajoneuvot ovat riittävän kaukana tai että ne hidastavat nopeuttaan ennen kuin ylität tien. Kuljettajien on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille.

Tien ylitys liikennevalot: Noudata valo-opasteita. Odota vuoroasi tien laidassa omalla puolella väylää. Huomioi muut tienkäyttäjät, älä tuki tarpeettomasti pyörätietä."

Eli omalla vuorollasi voit turvallisesti ylittää ajoradan suojatien kohdalla. Takaasi kaahaavat autoilijat ovat varmaan katsoneet, että voivat ohittaa sinut turvallisesti. Muutenhan he eivät saisi sitä tehdä. Nykyään suurin osa autoilijoista on hyvin vastuullisia suojatienylittäjien väistämisessä.

Ylen uutiset on listannut jalankulkijoiden yleisimmät virheet suojatien käytössä.

2 ääntä

Kommentit

Missäköhän nämä vastuulliset autoilijat ajelevat...? Enpä ole montaa kohdannut.