Ja kiitos Säkkisten Santeria koskeneesta vastauksesta. Kysyn edelleen Kiven henkilöistä. Em. kysymyksen yhteydesä mainitun Aleksanteri Mikonpojan isän,…

Kysytty

Hei ja kiitos Säkkisten Santeria koskeneesta vastauksesta. Kysyn edelleen Kiven henkilöistä.
Em. kysymyksen yhteydesä mainitun Aleksanteri Mikonpojan isän, Läyliäisten Säkkisten talossa asuneen, Mikkko Matinpojan (1805-1847), kerrotaan olleen Mikko Vilkastuksen esikuvana. Liekö tästä tutkittua tietoa?

Lautamies Mäkeläksi on samaisen perimätiedon mukaan henkilöity Nurmijärven kirkonkylän Ali-Mäkelän talon isäntä, kihlakunnan lautamies Erkki Erkinpoika (Ahlstedt) (1768-1841). Ollaankohan tässä jäljillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vahvistuksia näille tiedoille ei löytynyt. Kannattanee kuitenkin jatkaa selvitystä alla mainitun kirjan kautta. Kirja esittelee Seitsemän veljeksen ja osin myös Nummisuutareiden henkilöhahmojen esikuvia. Tekijöiden mukaan Nummisuutareista ilmestyy lähitulevaisuudessa oma selvityksensä.

Seitsemän veljestä - myyteistä faktoiksi : Aleksis Kivi Hämeen kultasilla teil’ / Heikki Harju, Ahti Gåpå (2009)