Otsikko
"...Istu puussa, tutti suussa, potta päässä ja järki jäässä." Missä lastenkirjassa esiintyy tämä katkelma?

Kysytty

"...Istu puussa, tutti suussa, potta päässä ja järki jäässä." Missä lastenkirjassa esiintyy tämä katkelma?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä katkelma löytyy selityksineen kouluikäisten nykyperinnettä käsittelevästä kirjasta: Virtanen, Leea: Antti pantti pakana (WSOY, 1970). Kirjassa (s.111-112 kerrotaan: "Merja istui puussa tutti suussa nenä räässä järki jäässä potta päässä." Tätä lorua Leea Virtanen kutsuu kiusoitteluloruksi. Kiusoittelun kohteen nimi vaihdetaan tilanteen mukaan. Usein näihin loruihin liittyy myös nimenvääntely. Esim. "Ismo pismo pakana istuu oven takana, tutti suussa..."

Nämä lastenperinteeseen kuuluvat lorut ovat suullista kansanperinnettä, jota lapset käyttävät kaveripiireissä ja ne voivat esiintyä hyvinkin erilaisina muunnoksina ajasta ja paikasta riippuen.

Tätä Leea Virtasen kirjaa voit kysyä lähimmästä kirjastosta.

3 ääntä

Kommentit

Hei! Kommentti tuskin enään tavoittaa kysyjää, mutta kerron kuitenkin, että tuo hokema löytyy myös pienten lasten kuvitetusta riimitetyin lausein etenevästä hauskasta kirjasta Höpsistä pussiin (teksti Anni Qvist ja kuvat Pirkko Hakkila , WSOY 1971. Kirjan päähenkilö on veikeä Nöpöstiina Neljäs Hyväsalva.
"Nöpöstiina tarttuu pottiin
pyrähtäen huimaan hottiin.
Nöpöstiina karkeloi
Nanna-sisko ilkamoi:
nöpöstiina
höpöstiina
istu puussa
tutti suussa
potti päässä
järki jäässä!