Isomummo oli kotoisin Rovaniemen pitäjän "Taipaleenkylästä". Hän oli käynyt vain neliviikkoisen kiertokoulun ja myöhemmin rippikoulun. Onko niin, että sillä…

Kysytty

Isomummo oli kotoisin Rovaniemen pitäjän "Taipaleenkylästä". Hän oli käynyt vain neliviikkoisen kiertokoulun ja myöhemmin rippikoulun.
Onko niin, että sillä suunnalla ei ollut kansakouluja vielä 1880-luvulla syntyneille? Milloin niitä perustettiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiertokoulusta koulunkäynti kylissä alkoi ja ne olivat pitkälle vuosisadan loppuu asti tavallinen koulunkäyntitapa. Rovaniemen kouluoloista löytyy paljon tietoa mm. Jorma Ahvenaisen kirjasta Rovaniemen historia II 1632-1960. Taipaleen kylä oli Kivijärven koulupiiriä vuodesta 1900 ja sai kansakoulun vuonna 1924. Kirjassa mainitaan, että vuosina 1875-1891 kansakoulua kävi vain noin 1-1,7 % koko Rovanniemen väestöstä.