Isoäitini (s.1884 Turku) kertoi tarinaa Tittelintuusta. Muistan siitä osat Tyttö itke ja surree kun ei tiedä nimme mulle. Mun nimeni on Tittelintuu, Mun nimeni…

Kysytty

Isoäitini (s.1884 Turku) kertoi tarinaa Tittelintuusta.
Muistan siitä osat
Tyttö itke ja surree
kun ei tiedä nimme mulle.
Mun nimeni on Tittelintuu,
Mun nimeni on Tittelintuu.

Tittelintuu, Tittelintuu,
Tuos on sulle sun rasat

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Grimmin veljesten satu Tittelintuure (Rumpelstilzchen) kuuluu moniin satukokoelmiin

esimerkiksi (tiedot Satukalliosta http://pandora.lib.hel.fi/kallio/sadut/ )

Sadun nimi: Tittelintuure
Tekijä: Grimm, Jacob & Wilhelm
Teos/Kokoelma: Grimmin satuja ja tarinoita
Suomentanut: Meriluoto, Aila
Kuvittanut: Richter, Ludwig ... et al.
Toimittanut/Kertoja: Hollmén, Hannakatri
Tunnus: 9515845149
Julkaisutiedot: Valitut Palat, 2002

Sadun nimi: Tittelintuure
Tekijä: Grimm, Jacob & Grimm, Wilhelm
Teos/Kokoelma: Suomen lasten satuaarteet
Kuvittanut: Surojegin, Pirkko-Liisa
Toimittanut/Kertoja: Kemppinen, Marja (toim.)
Tunnus: 9511120263
Julkaisutiedot: Otava, 1992
Yleistiedot: Vanha suomennos

ja siitä on julkaistu aikojen kuluessa useita eri suomennoksia. Kenties isoäitinne kertoma versio on jokin niistä vanhoista suomennoksista.

Tittelintuuren juoni lyhyesti:
Mylläri halusi tehdä itsestään tärkeän ja valehteli kuninkaalle, että hänen tyttärensä osaa kehrätä oljista kultaa. Kuningas kutsui tytön luokseen, sulki tämän huoneeseen värttinän ja olkien kanssa ja käski kuoleman uhalla kehrätä oljet kullaksi aamuun menessä. Tyttö oli jo luopunut toivosta kun hänen luokseen ilmaantui kääpiö, joka kehräsi oljet kullaksi tytön kaulakorua ja toisella kerralla tytön sormusta vastaan. Kolmannella kerralla kääpiö vaati palkkioksi tytön ensimmäisen syntyvän lapsen. Ahne kuningas oli niin vaikuttunut kullankehruusta että nai myllärin kauniin tyttären. Kun ensimmäinen lapsi syntyi, kääpiö palasi tytön luo vaatimaan palkkiotaan. Tyttö ei halunnut luopua lapsestaan ja aneli armoa. Kääpiö lupasi, että jos tyttö viimeistään kolmantena päivänä arvaa hänen nimensä hän voi pitää lapsensa. Ensimmäisellä ja toisella kerralla tyttö ei onnistunut, mutta ennen kolmatta päivää hän vahingossa kuuli kääpiön lauleskelevan nuotion ympärillä hyppelehtien, ja laulussa kääpiö mainitsi nimensä. Kolmantena päivänä tyttö "arvasi" kääpiön nimen ja siitä raivostuneena kääpiö repi itsensä palasiksi.