Isoäitini isä oli seppä Jyväskylän srk:ssa ja toimi 1800-luvun lopussa. Löytyisikö mitään esim. matrikkelia sepistä tai jotain muuta mistä voisin saada tietoa…

Kysytty

Isoäitini isä oli seppä Jyväskylän srk:ssa ja toimi 1800-luvun lopussa. Löytyisikö mitään esim. matrikkelia sepistä tai jotain muuta mistä voisin saada tietoa vanhoista kyläsepistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaisia matrikkeleita sepistä ei taida löytyä. Matrikkeleita on laadittu aika järjestäytyneistä ammattikunnista.
Sepän työstä löytyy tietoa mm. Aboa 1986 vuosikirjassa 1988. Varsinkin artikkelin kirjallisuusviitteistä s. 144-145 voisi olla hyötyä kun etsii aiheesta lisää tietoa. Esim. Mäki-Rossin Sepän kirja 3 vuodelta 1959 voisi sisältää olennaista tietoa, siihen löytyy useita viittauksia eri tahoilta. Tätä kirjaa ei saa käsiinsä Turun kaupunginkirjastosta ennenkuin n. vuoden kuluttua kun remontit valmistuvat.
Uudempi ammattikirja on Heimo Rosellin Sepän taidot 1997.

Sepistä käsityöläisinä saattaisi löytyä tietoa teoksesta Osmo Viljanen: Mäntsälän käsityöperinne 1987. Tämä kirja pitäisi löytyä Åbo Akademin kirjastosta.