Isoäitini asui lapsuutensa ja nuoruutensa Viipurin itäisessä esikaupungissa Kangasrannassa, joka oli suurelta osin pientaloaluetta/mökkikylää. Hänen…

Kysytty

Isoäitini asui lapsuutensa ja nuoruutensa Viipurin itäisessä esikaupungissa Kangasrannassa, joka oli suurelta osin pientaloaluetta/mökkikylää. Hänen kotitalonsa/-mökkinsä säästyi niin Talvisodassa kuin Jatkosodassa ja kerrotaan, että vielä 1950-luvulla mökin savupiipusta olisi noussut savu, kun joku isotädeistäni oli käynyt Viipurissa kotipaikkaansa katsomassa. Nykyisin paikalla sijaitsevat kerrostalot edustavat arviolta 1950-1960-luvun neuvostoarkkitehtuuria ja haluaisin pystyä selvittämään tarkemmin milloin isoäitini kotitalo purettiin. Venäjänkielen taitoni ovat kuitenkin olemattomat, joten asiointi Viipurin kaupungin tai Leningradin oblastin arkiston (eli entisen Viipurin maakunta-arkiston) kanssa ei onnistu. Tiedättekö onko jostain saatavilla sellaisia neuvostoaikaisia karttoja Viipurista, mistä asia voisi selvitä? Tai onko muita keinoja selvittää asiaa?

Vastaus

Vastattu

Kannattaa tutustua Finna –hakupalvelusta löytyviin Viipurin karttoihin. Finna on Suomen arkistojen, kirjastojen ja museoiden yhteinen palvelu https://www.finna.fi/