Isäni (93 v) muistelee, että ensimmäinen tiernapoikanäytelmän radiointi, jossa hän esitti Knihtiä, olisi tehty Oulussa vuonna…

Kysytty

Isäni (93 v) muistelee, että ensimmäinen tiernapoikanäytelmän radiointi, jossa hän esitti Knihtiä, olisi tehty Oulussa vuonna 1942. Löytyykö tälle tiedolle vahvistusta tai jopa arkistoitua äänitettä?

Vastaus

Vastattu

Rauno Myllylä on koonnut kirjaansa tietoa tiernapoikaperinteestä. Kirja sisältää myös koko tiernapoikanäytelmän, myös laulujen nuotinnokset. Kirjan mukaan Oulun tiernapojat lauloivat ensimmäisen kerran radiossa jo vuonna 1927. Suomen Yleisradio oli perustettu edellisenä vuonna. Yleisradion toimitusjohtaja, oululaissyntyinen Erkki Kivijärvi oli pyytänyt Aapo Similää järjestämään tiernapoikaesityksen radioon. Myös vuoden 1927 sanomalehtien radio-ohjelmatiedoissa tiernapoikaesitys mainitaan, esityksiä oli ainakin lauantaina 3.12. ja lauantaina 17.12. Esittäjien nimiä ohjelmatiedoissa ei mainita. Vuosittainen jouluaaton tiernapoikaperinne alkoi radiossa vuonna 1933, tosin joitakin välivuosia on ollut, mutta vuodesta 1950 alkaen perinne on jatkunut.

Yleisradion Areenan radio-ohjelmissa on kuunneltavissa "Tiernapojat"-esitys vuodelta 1954. Arkistoäänitteistä voit kysyä täältä:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/10/20/arkistomyynti-arkistoaineistoa-yksityis-ja-tutkimuskayttoon

Lähteitä:

Myllylä, Rauno: Tähti se kulukeepi : tiernapoikien tarina (3. painos, uudistettu laitos, WSOY, 2003)

Digi.kansalliskirjasto.fi, Helsingin sanomat, 27.11.1927. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1533246?page=10

Digi.kansalliskirjasto.fi, Helsingin sanomat, 11.12. 1927. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1533261?page=14