Isäni lapsuudenkoti sijaitsee Uudellamaalla, Vihdin Irjalassa (Kartanotie). Sitä kutsuttiin aikoinaan kasarmiksi. Olemme miettineet miksi. Oliko sinne…

Kysytty

Isäni lapsuudenkoti sijaitsee Uudellamaalla, Vihdin Irjalassa (Kartanotie). Sitä kutsuttiin aikoinaan kasarmiksi. Olemme miettineet miksi. Oliko sinne aikoinaan majoitettu venäläisiä sotavankeja tai sotilaita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Irjala oli ollut rälssitilana vapautettu maaverosta kuninkaalle suoritettavaa ratsupalvelusta vastaan. Käytettävissä olevista kartanokirjoista eikä verkosta löytynyt vastausta kysymykseen miksi kartanoa kutsuttiin kasarmiksi. Voisikohan nimitys juontaa jurensa rälssiajoilta? Kirjastoissa on jonkin verran kartanokirjoja, joita kannattaa tiedustella niistä etenkin jos niiden tietoja ei ole aineistoluettelossa. Esim. teoksessa Suomen kartanot ja suurtilat (1939)on Irjalan kartanosta kirjoitettu sivulla 192. Kirjaan voi tutustua mm. Sellon kirjastossa Leppävaarassa ja sen sivuista voi ottaa valokopioita.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kasarmi nimitys johtuu siitä, että rakennus on rakennettu venäläisten sotilaiden voimin. Kasarmiin majoittui alunperin venäjän armeijan sotilaita siten että sotilaat olivat alhaalla ja upseerit ylhäällä. Arvioitu rakennusvuosi talolla on 1863, mutta voi heittää joillain vuosilla. Vielä 1950-luvulla talossa asui useita perheitä. 1950-1960-luvun taitteessa talo oli jonkin vuoden tyhjillään, mutta se kunnostettiin uudestaan asuinkäyttöön 1960-luvun alkupuolella.

Äsken jättämääni vastaukseen kasarmin selvityksestä, voin jättää myös puhelinnroni, mikäli asia kiinnostaa tarkemmin. 0400-872 606/jtl.