Isäni kuoli 1984 ja hänen jakamatonta kuolinpesäänsä (rahavaroja pankkitililtä) osittain ositettiin ½ äidille ja ½ perillisille, joka perintönä sitten jaettiin…

Kysytty

Hei,
isäni kuoli 1984 ja hänen jakamatonta kuolinpesäänsä (rahavaroja pankkitililtä) osittain ositettiin ½ äidille ja ½ perillisille, joka perintönä sitten jaettiin viime syksynä .
Äiti kuoli tammikuussa ja olen nyt tekemässä perukirjaa hänen jälkeensä.

- Miten isän kuolinpesä mainitaan/huomioidaan äidin perunkirjoituksessa ?
- Onko isän kp oikeudenomistajana äidin kuolinpesässä ?
- Mainitaanko äidille osituksessa jääneestä ½ jaetun tilin varoista olevan äidin perunkirjassa kokonaan hänen varojaan vai onko siitäkin ½ isän kuolinpesän? Tuleeko perintövero maksuun siis tuosta ½ tilin arvosta, vai päästäänkö vain tilin 1/4 verotuksella ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme pysty neuvomaan yksityiskohtaisissa lakiasioissa, mutta alla on osoitteita ja kirjallisuutta, joista löytyy tietoa aiheesta:

Verohallinnon sivulla mainitaan mm., että perukirjaan liitetään aiemmin kuolleen puolison perukirja ja jäljennös osituskirjasta tai perinnönjakokirjasta, jos ositus tai perinnönjako oli toimitettu vainajan ja ensiksi kuolleen puolison oikeudenomistajien välillä.
Sivulla on myös runsaasti lisätietoa ja palvelunumero.
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Perinto/Perunkirjoitus_ja_per…(12851

Yleisestä oikeusaputoimistosta saa neuvontaa myös perunkirjoitusasioissa.
Oikeusaputoimistojen yhteystiedot: http://www.oikeus.fi/6068.htm

Muita lähteitä:
Puronen, Pertti:
Näin teen perukirjan, 2013 (5. uudistettu painos)

Norri, Matti:
Perintö ja testamentti : käytännön käsikirja, 2010, (6. uud. painos)