Isäni aloitti kansakoulun sodan jälkeen marraskuussa 1945. Hänen aapisessaan oli muun muassa "Yrjö on mörökölli. Hän istuu nurkassa ja mököttää. Siellä hän…

Kysytty

Isäni aloitti kansakoulun sodan jälkeen marraskuussa 1945. Hänen aapisessaan oli muun muassa "Yrjö on mörökölli. Hän istuu nurkassa ja mököttää. Siellä hän höpöttää. Yrjö on mörökölli. Niin sanovat lapset." Mistähän aapisesta ja (suunnilleen) mistä painoksesta mahtaa olla kyse?

Isäni koulukirjoissa oli myös Koivu ja tähti -satu, jossa sanotaan muun muassa "Enkö tuntisi tietä ja taloa...?" Onkohan kysymyksessä sama aapinen tai vaikkapa jokin lukemisto, joka on ehkä ollut käytössä noihin aikoihin?

Äitini taas on syntynyt 1945, ja hänen aapisessaan oli "Sieneni on niin sininen, Enni sanoo." Mistähän aapisesta tässä voisi olla kysymys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Yrjö on mörökölli" löytyy Aukusti Salon ja Urho Somerkiven Meidän lasten aapisesta (7.p. 1945).

Topeliuksen Koivu ja tähti sisältyy moniin kansakoulun lukemistoihin,
esim. K.A. Horman, Hilda Huntuvuoren ja E.A. Saarimaan Kansakoulun lukukirja I:een (5.p. 1945).

Lausetta "Sieneni on niin sininen", sanoi Enni ei aapisista löydy,
mutta kyseessä voi olla Metsässä-sadun Enni: "Eino muisti kissankellon.
Voi, miten sininen se on, Enni huudahti." Satu on Dagmar Kemilän ja Paavo Kuosmasen Luen ja kerron: alakansakoulun luku- ja puheaapisessa (8.p. 1957).