Isän runovihkosta seur. Viimeinen tutkinto koulussa Luokkatoverit olemme täällä kuin haudalla lapsuuden. Kansakoulu kun päättyy maan päällä vuodet alkavat…

Kysytty

Isän runovihkosta seur.
Viimeinen tutkinto koulussa

Luokkatoverit olemme täällä
kuin haudalla lapsuuden.
Kansakoulu kun päättyy maan päällä
vuodet alkavat nuoruuden.
Nyt jokainen näkee arvosanoissaan,
miten käytti hän kouluajat.
Moni yritti varmaan tosissaan
ja sai paremmat arvosanat.

Vastaus

Vastattu

Emme valitettavasti löytäneet runon tekijää. Tuohon aikaan kansakoulun lukemistoissa julkaistiin paljon runoja, joiden tekijää ei ollut merkitty. Arvelen, että runo on peräisin oppikirjasta tai lukemistosta. Tähän viittaa myös runon kouluelämään liittyvä aihe.