Intiassa kuulin tarina salamurhaajista joita kutsutaan nimellä 'Visha Kanya' eli Myrkyllinen nainen. Lapsesta asti heille juotettiin myrkkyä kunnes heidän…

Kysytty

Intiassa kuulin tarina salamurhaajista joita kutsutaan nimellä 'Visha Kanya' eli Myrkyllinen nainen. Lapsesta asti heille juotettiin myrkkyä kunnes heidän ruumiinnesteistä tuli myrkyllistä ja saatoivat tappaa miehiä joiden kanssa he harrastivat seksiä tai jopa pelkällä kosketuksella. Voiko ihmiskehossa tapahtua moisia muutoksia vai ovat nämä jutut todennäköisesti pelkkiä kauhutarinoita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkimieni kirja- ja verkkolähteiden perusteella vaikuttaa siltä, että intialaiset Visha Kanyat ovat mitä todennäköisimmin pelkkiä kauhutarinoita. Täysin vailla totuuspohjaa myyttiset "myrkylliset naiset" eivät kuitenkaan ole. Ne liittyvät Pontoksen kuninkaan Mithridates VI:n mukaan mithridatismiksi nimettyyn ilmiöön: Mithridates nautti myrkyllisiä aineita tullakseen immuuniksi mahdollisten salamurhaajien myrkytysyrityksille.

Mithridateen menetelmällä on todella mahdollista lisätä immuniteettia myrkkyjä vastaan. Maineikas esimerkki omalta ajaltamme on vuonna 2011 100-vuotiaana kuollut amerikkalainen herpetologi Bill Haast, joka vuodesta 1948 alkaen rokotti itseään koko ajan kasvavin kobranmyrkkyannoksin ja onnistui kehittämään niin hyvän vastustuskyvyn, että selviytyi elämänsä aikana 172 tappavasta käärmeenpuremasta.

Bill Haast kelpaa todistusaineistoksi myös osoitettaessa Visha Kanyat -myyttiä paikkansapitämättömäksi. Käärmeenmyrkky ei tehnyt hänestä "myrkyllistä miestä" eikä antanut valmiuksia toimia salamurhaajana intialaiseen malliin - pikemminkin päinvastoin: Haastin kobranmyrkyllä terästetyn veren avulla onnistuttiin pelastamaan yli 20 käärmeenpureman uhria.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Matti Hannuksela, Siedätystä antiikin tapaan. - Duodecim 6/2012
Joel Levy, Myrkky : historia
John Mann, Murha, taikuus ja lääkintä : lääkeaineiden historiaa
N. M. Penzer, Poison damsels
Philip Wexler, History of toxicology and environmental health : Toxicology in antiquity. II
Matt Schudel, Bill Haast dies at 100: Florida snake man provided venom for snakebite serum. - Washington Post, 18.6.2011
Visha Kanyas - venomous virgins | https://vitalveda.com.au/2017/12/03/visha-kanya/