Ilmeisestikin Yle on joskus lähettänyt intiaanien itsensä tekemän (kuusiosaisen?) dokumenttisarjan intiaaneista. Kyse ei ole ohjelmasta "Alkuperäiset…

Kysytty

Hei!

Ilmeisestikin Yle on joskus lähettänyt intiaanien itsensä tekemän (kuusiosaisen?) dokumenttisarjan intiaaneista.

Kyse ei ole ohjelmasta "Alkuperäiset intiaanit | Jätämme jäähyväiset" tai muistakaan mitä onnistuin löytämään Yle Areenalta.

Mistä tämä mahtaisi löytyä katsottavaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

voisikohan kyseessä olla 8-osainen Intiaanikansat –sarja (alkuperäiseltä nimeltään 500 Nations)?

Sarjan ensiesitys oli Ylellä TV2:lla vuonna 1996 (tämän jälkeen sarja on lähetetty uusintana neljä kertaa).

Tässä Kevin Costnerin juontamassa dokumenttisarjassa intiaanit kertovat omaa historiaansa. Sarjaa varten haastateltiin lukuisia intiaaneja, ja tehtiin laajaa taustoitustyötä, jota johti alkuperäiskansaan kuuluva Lee Miller.

Alla linkki Kanadassa ilmestyvään alkuperäiskansan omaan julkaisuun Windspeaker, jossa vuonna 1995 julkaistu artikkeli koskien 500 Nations -sarjaa

http://ammsa.com/publications/windspeaker/500-nations-aims-accuracy

Jos tämä on kysymäsi sarja, ja toivoisit uusintaa, niin voit esittää uusintatoiveen tätä kautta

https://palaute.yle.fi/

ohjelmapalaute@yle.fi

ystävällisin terveisin

Yle Arkisto

P.S. Sarjasta on nähtävästi ilmestynyt myös englanninkielinen DVD-tallenne, jonka voi hyvässä lykyssä löytää verkkokaupoista