Ilmeisesti 1940- tai 1950- luvulla on tapahtunut suuri (siihen aikaan Suomen suurin?) turkisryöstö tai -varkaus. Missä ja milloin tämä tapahtui? Keitä olivat…

Kysytty

Ilmeisesti 1940- tai 1950- luvulla on tapahtunut suuri (siihen aikaan Suomen suurin?) turkisryöstö tai -varkaus. Missä ja milloin tämä tapahtui? Keitä olivat tekijät? Mistä löytyisi lehtikirjoituksia tai muuta lisätietoa aiheesta?

Vastaus

Vastattu

Turkisvarkauksia näyttää tapahtuneen paljonkin menneinä vuosikymmeninä. Helsingin Sanomien Aikakone-palvelun kautta löytyi 39 uutista turkisvarkauksista, joista suuri osa oli tapahtunut 1940- ja 50-luvuilla.

Kannattanee tulla etsimään "oikeaa" varkautta Helmet-kirjastoon. Palvelua pääsee käyttämään kirjastojen tietokoneilla. Espoossa ja Vantaalla käyttö onnistuu myös omalla laitteella kirjaston langattomassa verkossa. Alla lisätietoa Aikakoneesta:

https://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Lehdet/HS_Aikakone_kaytossa_kirjastoissa(161585)