Ilmari Kiannon kirjassa Punainen Viiva Topi kertoo vaimolleen Riikalle muistaakseni, että jokainen 24 vuotta täyttänyt saa äänestää, mutta Riikka sanoo, että…

Kysytty

Ilmari Kiannon kirjassa Punainen Viiva Topi kertoo vaimolleen Riikalle muistaakseni, että jokainen 24 vuotta täyttänyt saa äänestää, mutta Riikka sanoo, että hänhän täyttää 34 vuotta. Topin mukaan hän saa silti äänestää kun Topi oli asiaa jostakin kysynyt. Olenko ymmärtänyt väärin vai muistako minä väärin kun käsitykseni mukaan Riikka oli liian vanha äänestämään?

Vastaus

Vastattu

Punaisen viivan 8. luvussa Topi selvittää äänioikeutta Riikalle seuraavasti: "Se kun on semmonen parakraahvi, jotta itekuhi saa äänensä käyttää, jos uuteen vuoteen mennessä on kerinnyt täyttää neljäkolmatta vuotta." Kolmeneljättä täyttävä Riika ei suinkaan ollut liian vanha äänestämään; hän vain ymmärtää "parakhraahvin" väärin ja luulee niin.

3 ääntä

Kommentit

Juuri sitä siis oli tarkoitus kysyä, että luuliko Riika olevansa liian vanha äänestämään. Ei siis sitä?, että oliko hän siihen liian vanha koska kun kaikki 24 vuotta täyttäneet saivat äänestää niin sait äänestää olit sitten 33 tai vaikka 133 vuotta vanha.