Ilmari Kiannon kirjassa "Punainen viiva" Riika Romppanen havahtuu eräässä kohtaa huomaamaan, että hänellä on kovin huonot vaatteet ja pohtii asiaa suunnilleen…

Kysytty

Ilmari Kiannon kirjassa "Punainen viiva" Riika Romppanen havahtuu eräässä kohtaa huomaamaan, että hänellä on kovin huonot vaatteet ja pohtii asiaa suunnilleen tähän tapaan: "Lupasi se Topi toki vihtoriinejakin silloin kuin talosille ruvettiin, mutta ei ole raiska kyennyt hankkimaan yhdeksään vuoteen yhtä röijyn räpälettä". Mitä mahtavat olla kyseiset vihtoriinit, joita Topi Riikalle lupasi, mutta ei kyennyt hankkimaan? Kyse oli ilmeisesti jonkinlaisista naisten vaatteista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vihtoriini tarkoittaa "koko- tai puolivillaista alpakkakangasta". Sana on johdettu puolivillaista naisten pukukangasta merkitsevästä vanhasta saksankielisestä sanasta Viktoria tai sen englanninkielisestä vastineesta victoria.

Lähde:
Suomen kielen etymologinen sanakirja. V, [teini - vatoa]. Suomalais-ugrilainen seura, 1975