Iho alkaa sinertää jos on hukkunut.Johtuuko tämä siitä että verisuonet nousevat pintaan?

Kysytty

Iho alkaa sinertää jos on hukkunut.Johtuuko tämä siitä että verisuonet nousevat pintaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyse voisi olla syanoosista, jonka Terveyskirjaston lääketieteen sanakirja määrittelee näin:

"cyanosis, sinerrys; happeutumattoman verenpunan runsaudesta aiheutunut ihon tai limakalvojen sinipunerva värisävy, syynä joko yleinen happeutumishäiriö (esim. sydämen vajaatoiminta) tai paikallinen happeutumishäiriö (esim. huulet kylmällä ilmalla)"

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt0…