Ihmisten välinpitämättömyys (?) ihmetyttää kummilapsiani kovasti. "Miksi auto ajoi niin kovaa?", "Miksi aikuinen ei käytä kasvomaskia kaupassa?", "Miksi joku…

Kysytty

Ihmisten välinpitämättömyys (?) ihmetyttää kummilapsiani kovasti. "Miksi auto ajoi niin kovaa?", "Miksi aikuinen ei käytä kasvomaskia kaupassa?", "Miksi joku ei sanonut Kiitos kun pidin ovea auki?" Itselläni menee sormi suuhun jatkuvasti; ihmettelen itsekin samoja asioita. Miten tällaisiin kysymyksiin "oikeaoppisesti" vastataan? Ovatko kasvattajat kirjoittaneet/puhuneet tästä missään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään oikeaoppista vastausta ei varmaan ole olemassa. Tärkeintä on kuitenkin, että lapsen kanssa keskustelee tasa-arvoisesti ja lasta arvostavasti omana itsenä. Itse lähtisin henkilökohtaisesti tässä tapauksessa kertomaan lapselle, että kaikki aikuiset eivät ole oppineet miten kuuluu käyttäytyä. Lapsen kanssa kannattaa korostaa nimenomaan sitä, että huono käytös ei ole tietyn ihmisen perusominaisuus, vaan että kyse on siitä että aikuinen ei ole oppinut käyttäytymissääntöjä. Tämä auttaa lasta hahmottamaan, että omaa käytöstä voi säädellä ja kehittää. Kummilapsesi kysymykset osoittavat, että hän itse osaa jo huomioida hyvin toiset ihmiset.

Kirjaston kokoelmista löytyy runsaasti kasvatusoppaita. Tässä lista kirjoista Helmet-kirjastosta:
https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Skasvatusoppaat__Orightresu…

Lastenkirjojen lukeminen yhdessä lapsen kanssa on hyvä tapa käsitellä vaikeita kysymyksiä lapsen kanssa. Tässä olisi lista lastenkirjoista, joissa pohditaan mm. käyttäytymistä:
https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sk%C3%A4ytt%C3%A4ytyminen__…

Myös verkosta löytyy asiaan liittyvää:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/03/01/lasten-vaikeat-kysymykset