Ihmettelen, miksi Kyllikki Saaren murhaa, Tulilahden murhia ja Bodom-järven murhia ei ole selvitetty dna-tutkimusten avulla. Onko syy siinä, että kaikki uhrien…

Kysytty

Ihmettelen, miksi Kyllikki Saaren murhaa, Tulilahden murhia ja Bodom-järven murhia ei ole selvitetty dna-tutkimusten avulla. Onko syy siinä, että kaikki uhrien vaatteet on hävitetty, joten niistä ei saa näytteitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Murhien todistusaineistoa on edelleen olemassa ja DNA-analyysiä on niitä tutkittaessa käytettykin, esimerkiksi Bodomin murhien oikeudenkäyntien yhteydessä 2004-05. Ongelma lienee enemmänkin siinä, ettei murhien tapahtuma-aikaan potentiaalisista rikoksentekijöistä ollut olemassa DNA-rekisteriä, johon mahdollisia löydöksiä verrata: DNA-analyysistä tuli osa rikostutkinnan menetelmiä vasta 1980-luvulla.

Bodom-oikeudenkäyntiä varten englantilaisessa laboratoriossa tehdyissä DNA-tutkimuksissa pystyttiin esimerkiksi osoittamaan, ettei murhapaikalta löydetyn merkillisen tyynyliinan siemennestetahrojen DNA ollut Nils Gustafssonin eikä Seppo Boismanin. Tämä oli omiaan vahvistamaan epäilystä siitä, että paikalla oli ollut kolmas, tuntematon mies. Esiin saatua DNA-tunnistetta ei kuitenkaan löytynyt käytettävissä olleesta DNA-rekisteristä. Teknisten tutkijoiden loppupäätelmä oli, ettei DNA:n perusteella voinut sanoa, kuka murhat oli tehnyt.

Lähteet:
Jorma Palo, Nils Gustafsson ja Bodomin varjo
Richard Platt, Crime scene : the ultimate guide to forensic science