Otsikko
Igs.kirjastot.fi kehoitti kääntymään Teidän puoleenne seuraavassa asiassa: Tarvitsisin mahdollisimman paljon tietoa vuoden 1973 jääkiekon MM-kisoista…

Kysytty

igs.kirjastot.fi kehoitti kääntymään Teidän puoleenne seuraavassa asiassa:

Tarvitsisin mahdollisimman paljon tietoa vuoden 1973 jääkiekon MM-kisoista Moskovassa.

Lähinnä kyseessä ovat ottelujen maalintekijät, syöttäjät ja jäähyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen Urheilukirjastosta http://www.urheilumuseo.org/Urheilukirjasto/tabid/2079/Default.aspx
kerrottiin, että jääkiekosta ei löydy yhtä kattavia tilastoja kuin esim. jalkapallon arvoturnauksista.

Jääkiekon vuosikirja eli Jääkiekkokirja lienee paras lähde. Sieltä löytyvät MM-kisojen tulokset, parhaat pistemiehet, eniten jäähyjä tehneet, mitalijoukkueiden kokoonpano, maalit jne. samoin kuin Suomen joukkueen tilastot (laukaukset, maalit, maalivahdin ja puolustajien torjumat laukaukset ja ohilaukaukset). Ottelupöytäkirjat löytyvät ainakin Urheilulehdestä ja todennäköisesti myös päivälehdistä. Jääkiekkoliiton arkisto on samassa rakennuksessa kuin Urheilukirjasto. Liiton arkistosta löytyvät mm. maaottelutoimintaan liittyvät pöytäkirjat.

1970-luvun Jääkiekkokirjoja on joissakin kirjastoissa, mm. Lahden kaupunginkirjaston ja Kuopion varastokirjaston kokoelmissa. Niitä voi pyytää kaukolainaksi oman lähikirjaston kautta.