Hyvin yksinkertainen kysymys: löytyykö mistään- suomesta tai muualta - täydellistä ja oikeilla tiedoilla varustettua listaa koko strauss.perheen jäsenten…

Kysytty

hyvin yksinkertainen kysymys: löytyykö mistään- suomesta tai muualta - täydellistä ja oikeilla tiedoilla varustettua listaa koko strauss.perheen jäsenten musiikista? ei siis pelkästään "valssikuningas" johann strauss nuoremmasta. kysymykseni ei pitäisi olla liian monimutkainen. odotan vastausta mielenkiinnolla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensin lyhyt ja ytimekäs vastaus: ei löydy.

Sitten hieman selityksiä siihen, miksi tällaista listaa ei ole eikä todenäköisesti koskaan tule olemaankaan. Olen kyllä itse koonnut mahdollisimman täydellisen luettelon Johann Strauss nuoremman eli tunnetuimman ja soitetuimman Straussin sävellyksistä. Sekään ei ole silti todennäköisesti aivan täydellinen, koska edes hänen tuotannostaan ei ole olemassa kunnollista teosluetteloa, tutkimukseen nojautuvaa perustutkimusta. Jos kysyjä on kiinnostunut tietämään, keiden säveltäjien tuotannosta tällaisia listoja on suomalaisille tarjolla, linkin takana on tämänhetkinen listaus. Nämä on tehty ensi sijassa kirjastojen käyttöön, mutta ovat toki muidenkin vapaasti käytettävissä.

Ilmaisu "koko Strauss-perhe" vaatii myös täsmentämistä. Ketkä kaikki siihen lasketaan mukaan? Johann Strauss vanhempi (1804-1849) eli nuoremman isä on suhteellisen hyvin tunnettu, mutta minkäänlaista kattavaa luetteloa hänen ainakin yli 240:n opusnumeron yltävistä sävellyksistään ei ole tehty. Myös nuoremman veli Josef Strauss (1827-1870) oli tuottelias melkein 300:n opusnumeroidun teoksen säveltäjä. Hänenkään tuotannosta ei ole olemassa minkäänlaista kattavaa luetteloa. Sen sijaan säveltäjä Oscar Straus (1870-1954) ei kuulu samaan sukuun, vaikka myös hänen sukunimensä oli alkujaan Strauss kahdella ässällä. Sen sijaan Strauss-perheeseen kuuluu vielä vähiten tunnettu pojista eli Eduard Strauss (1835-1916), joka hänkin tuotti melkein 300 opusnumeroitua teosta, mutta jälleen kukaan ei ole vaivautunut näitä kunnolla tutkimaan ja luetteloimaan. Vaikka perhettä tästä laajentaisi, perusongelma ei katoa. Kukaan ei ole riittävästi tutkinut näitten säveltäjien tuotantoa, jotta täydellisiä teoslistauksia voitaisiin tarjota.

Täydellinen ja virheetön teosluettelo edellyttää perusteellista musiikkitieteellis-historiallista tutkimusta ja sen jälkeen vielä tiedon organisointia. Työ on hidasta, vaivalloista ja erittäin epäkiitollista, koska vaikka moni hyötyy hyvästä teosluettelosta, ani harva tietää sellaisten olemassaolosta saati ymmärtää kiittää tekijää. Straussien kohdalla puhutaan suhteellisen vanhasta, vaikka ei toki vanhimmasta mahdollisesta arkistoaineistosta, joka on todennäköisesti säilyneiltä osiltaan Itävallan ja ehkä myös Saksan ja Yhdysvaltain musiikkiarkistoissa. Maailmansotien aikana tuhoutui Keski-Euroopassa valtavasti arkistoaineistoa, mutta tutkimatta ei voi tietää, miten kävi Straussien käsikirjoituksille. Tästä riippumatta tarvitaan aina joku, joka ryhtyy epäkiitolliseen työhön. Ilman sitä työtä ei voi olla "täydellisiä" listoja kenenkään sävellyksistä. Virheettömyys on sekin kova vaatimus varsinkin vanhemman aineiston kohdalla. Monissa tapauksissa tietoa ei enää ole ja tutkijakin joutuu tekemään vain oletuksia.

Heikki Poroila (kolmen suomalaisen säveltäjän teosluettelon tekijä, Oskar Merikanto, Erkki Melartin, Selim Palmgren)