Hyviä kirjoja paikallisesta verkostoyhteistyöstä, sen käynnistämisestä ja hyödyntämisestä erityisesti nuorten parissa työskentelevillä.

Kysytty

Hyviä kirjoja paikallisesta verkostoyhteistyöstä, sen käynnistämisestä ja hyödyntämisestä erityisesti nuorten parissa työskentelevillä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verkostoyhteistyössä nuorten parissa käytetään usein osallisuus-käsitettä. Kuntaliitto ja Sisäasiainministeriö ovat käynnistäneet valtakunnallisen osallisuushankkeeen, joka kohdistuu erityisesti paikallistasolle. Nuorisoteema liittyy moniin hankkeisiin. Aiheesta Sisäasiainministeriön julkaisema katsaus Osallisuushanke, helmikuu 1998. Hankkeita esitellään myös www.intermin.fi/suom/osallisuus/index.html, jossa julkaisuja sekä linkkejä eri hankkeisiin.

Myös kansalaisyhteiskunta-2000 -hankkeessa on tutkittu nuorten osallisuutta, Allianssin sivulta www.alli.fi/k2000/index.html löytyy mm. linkki seminaariraportteihin aiheesta.

Verkostoitumisyhteistyötä löytyy myös koulutuksen parista esim. Avaimia avoimeen kouluuun (1996); Numminen, Ulla: Yhteistyö - oppilaitosten uusi toimintatapa(1999). Yleisempää esim. Kinnunen, Petri: Hyvinvoinnin ruletti--tutkimus sosiaalisen tuen verkostojen jäsentymisestä 1990-luvun lopun Suomessa (1998). Voit hakea internetistä lisää, esim. http://www.kirjastot.fi/tiedonhaku/index.html, sitten AltaVista - sanoilla osallisuus, verkostot, yhteistyö, sosiaaliset verkostot, osallistuminen, ja voit myös yhdistää sanoihin nuoret tai nuoriso. Samoin voit katsoa, mitä samoilla sanoilla löytyy pääkaupunkiseudun kirjastojen kokoelmista, http://www.libplussa.fi.