1990-luvun fantasiakirja, jossa nuori poika löytää luolasta pääsyn maanalaiseen kaupunkiin

Kysytty

Hei hyvät tiedonhaun ammattilaiset! Olen lapsena 1990-luvulla lainannut kouluni kirjastosta fantasiakirjan, jossa nuori poika löytää luolasta pääsyyn salaiseen, maanalaiseen kaupunkiin. Kaupunki on jotenkin taianomainen tai vähintäänkin keskiaikaan jumahtanut. Kirja loppuu kun poika pääsee kaupungista pois ja silloin selviää että kaupungissa on riehunut (paise)rutto. Poika joutuu sairaalaan ja paranee. En muista mitään muuta kirjasta, mutta erittäin mielellään löytäisin sen taas. Osaisittekohan auttaa? Suurkiitos!

Vastaus

Vastattu

Wolfgang ja Heike Hohlbeinin kirjoissa Pimeyden lapset 1 ja 2 (WSOY 1994) on tuollainen juoni.

Risingshadow -sivustolla kirjasarjaa kuvataan näin:

"Ollessaan luokkaretkellä tuomiokirkon katakombeissa Michael törmää siellä kirjailija Henry Wolfiin. Yhdessä he lähtevät tutkimaan kiellettyä aluetta, vanhaa ruttokuoppaa. Mutta suojakaide on hauras, se pettää, ja kaksikko putoaa sokkeloiseen labyrinttiin, joka on täynnä outoja paholaispatsaita, vielä oudompia otuksia, suljettuja ovia ja salaperäisiä taikamerkkejä. Maan alta he löytävät ihmeellisen kaupungin, jonka asukkaat vähä vähältä paljastavat kaupungin monipuolisen syntytarinan."