Hyvät kirjastotädit/-sedät, tarvitsen tietoa Carl Olof Cronstedtin (1756-1820) suvun vaakunasta ja siihen liittyvästä "salaperäisestä" tarinasta. Löysin…

Kysytty

Hyvät kirjastotädit/-sedät,

tarvitsen tietoa Carl Olof Cronstedtin (1756-1820) suvun vaakunasta ja siihen liittyvästä "salaperäisestä" tarinasta.
Löysin eräästä lähdekirjasta sekä vaakunan kuvailun että ylimalkaisen luonnoksen, mutta olisin kiinnostunut saamaan käsiini jostakin vaakunan värillisen kuvan. Erityisesti minua kuitenkin kiinnostaa vaakunan salamyhkäinen historia.
Vaakunassa on kruunun ja omaa häntäänsä syövän käärmeen kuva.
Voitteko neuvoa minua eteenpäin tiedon sivupoluilla, olisin syvästi kiitollinen avusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pieni värikuva suvun vaakunasta löytyy teoksesta "Finlands ridderskaps och adels vapenbok" vuodelta 1889. Teos löytyy Helsingin pääkirjaston varastosta. Kirjaa voi tutkia vain kirjastossa. Varastostamme löytyy myös Cronstedtin elämäkerta "Odelberg: Viceamiral Carl Olof Cronstedt", josta en vaakunan tarinaa pikaisella selailulla löytänyt. Teoksesta "Finlands adels kalender" 1998 löytyy mustavalkoinen kuva vaakunasta ja tiedot suvun nykyisistä jäsenistä, jotka varmasti tietävät jotain vaakunan taustasta.