Hyvää päivää taas rakkaat ystävät! Taas tuli asiaa: Mistä voisin löytää luettelon jatkosodasssa sotavangiksi jääneistä suomalaisista sotilaista jotka PALASIVAT…

Kysytty

Hyvää päivää taas rakkaat ystävät!

Taas tuli asiaa: Mistä voisin löytää luettelon jatkosodasssa sotavangiksi jääneistä suomalaisista sotilaista jotka PALASIVAT sotavankeudesta? Sotavankeudessa kuolleista olen kyllä luettelon löytänyt.
Tiedoissa olisi hyvä olla joukko-osasto, päivämäärä, vangiksijääntipaikkakunta. Siis ainakin nämä, muutkin tiedot kiinnostavat.
Kiitos erinomaisesta palvelusta!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paras yksittäinen teos suomalaisten sotavankien kartoittamiseen on Teuvo Alavan, Dmitri Frolovin ja Reijo Nikkilän vuonna 2002 julkaisema "Rukiver! Suomalaiset sotavangit Neuvostoliitossa".

Teoksessa on liitteenä yli 4000 suomalaisen sotavangin tiedot talvi- ja jatkosodan ajalta - sekä palanneet että vankeudessa kuolleet.

Sotavangeista on kerrottu koko nimi, syntymäaika ja -paikka, sotilasarvo, joukko-osasto, vangitsemispäivämäärä sekä -paikka, vapautumis- tai kuolinpäivä sekä myös muita lisätietoja vaihtelevasti.

Muita suomalaisista sotavangeista yleisesti kertovia teoksia ovat muun muassa:

Malmi, Timo: Suomalaiset sotavangit Neuvostoliitossa 1941-1944 - miehet kertovat (2001)

Frolov, Dmitri: Sotavankinta Neuvostoliitossa - suomalaiset NKVD:n leireissä talvi- ja jatkosodan aikana (2004)

Frolov, Dmitri: Kuviin vangitut - suomalaiset sotavangit valokuvissa (2012)

Ystävällisin terveisin,
Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto