Hyvää huomenta taas! Tällä kertaa kysyn Albert Camus'n ja Jean Paul Sartren henkilökohtaisista suhteista. Heillehän tuli välirikko poliittisista ja…

Kysytty

Hyvää huomenta taas!
Tällä kertaa kysyn Albert Camus'n ja Jean Paul Sartren henkilökohtaisista suhteista.
Heillehän tuli välirikko poliittisista ja maailmankatsomuksellisista- filosofisita syistä.
Mutta, mutta. Liittyikö siihen myös muuta? Minulla on mielikuva että Camus olisi syyttänyt Sartreta pelkuruudesta. Se ehkä liittyi johonkin kulkutautiin. Ehkä teoksessa Rutto on jotain kaikuja tästä tapauksesta? Voiko mielikuvassani olla jotain totuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin voit etsiä esim. seuraavista lähteistä, jotka löytyvät Helmet-kirjastojen kokoelmista:

Camus & Sartre : the story of a friendship and the quarrel that ended it / Ronald Aronson ; University of Chicago Press, 2003.

Sartre / Arnie Cohen-Solal ; WSOY, 1992.

A little history of philosophy / Nigel Warburton ; Yale University Press, 2012.

Myös mainitsemasi kirja Rutto / Albert Camus ; Otava, 2009 löytyy Helmet-kokoelmista.

Nettilähteitä löytyy Filosofia.fi-sivuston linkkikokoelmasta https://filosofia.fi/linkkikokoelma.

Toivottavasti pääset näillä eteenpäin pohdinnassasi filosofien suhteista.