Onko Martin Gult kirjoittanut runon Reimsin enkeli?

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja!

Onko Martin Gult kirjoittanut runon Reimsin enkeli? Mutta kuka hän on, digitaalisesti en löydä hänestä merkintöjä.

"Reimsin katedraalin länsipäädyssä seisoo omituinen enkeli.
Enkeli, joka on tehty kivestä,
sen oikea käsi on poissa.
Toisen käden sormet hiljalleen putoilleet.
Toinen siipi on irronnut,
sen kasvot ovat täynnä arpia.
Kuoleva enkeli.
Mutta se hymyilee
tulevaisuuteen päin."

Vastaus

Vastattu

Runon Reimsin enkelistä kirjoitti itävaltalainen pappi ja runoilija Martin Gutl (1942-1984). Hänen runotuotannostaan on suomennettu kokoelma Ylistyslaulu itkumuurilla (Kirjaneliö, 1980) sekä joitain yksittäisiä runoja valikoimissa Parantava runo, Lähteenkirkas hiljaisuus ja Suurempi kuin sydämeni. Viimeksi mainittuun sisältyvä Anna-Maija Raittilan suomennos Reimsin enkelistä poikkeaa hieman kysymyksessä siteeratusta käännöksestä. Lyriikan lisäksi Gutlilta on suomeksi julkaistu kirjat Mistä saan voimaa : kristikunnan päärukoukset ja perustotuudet sekä yhdessä Josef Dimbeckin kanssa tehty Aloin rukoilla : tekstejä mietittäväksi ja kuunneltavaksi.