Hyvä kirjastonhoitaja, Minua kiinnostaa Etelä-Amerikan kaunokirjallisuus. Mitkä mahtavat olla tunnetuimmat (tai lainatuimmat) etelä-amerikkalaisten…

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja,
Minua kiinnostaa Etelä-Amerikan kaunokirjallisuus. Mitkä mahtavat olla tunnetuimmat (tai lainatuimmat) etelä-amerikkalaisten kirjailijoiden teokset 1900- ja 2000-luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Latinalaisen Amerikan kirjallisuus tuli laajemmin kansainvälisesti tunnetuksi 1960-luvulla. Suurimpia kirjailijanimiä olivat mm. kolumbialainen Gabriel Garcia Marquez (Sadan vuoden yksinäisyys), guatemalalainen Miguel Angel Asturias (Herra presidentti), meksikolainen Carlos Fuentes (Tarina Heredian suvusta), argentiinalainen Jorge Luis Borges (Haarautuvien polkujen puutarha), chileläinen Pablo Neruda (Andien mainingit), argentiinalainen Julio Cortazar (Salaiset aseet), chileläinen Jose Donoso (Tänä sunnuntaina), perulainen Mario Vargas Llosa (Andien mies), kuubalainen Alejo Carpentier (Valaistujen vuosisata) ja meksikolainen Octavio Paz (Aurinkokivi). Nobelin kirjallisuuspalkinto on myönnetty chileläiselle Gabriela Mistralille 1945, Miguel Angel Asturiasille 1967, Pablo Nerudalle 1971 ja Gabriel Garcia Marquezille 1982. (Lähde: Otavan kirjallisuustieto, 1990)
Kaikkien edellä mainittujen tuotantoa on käännetty suomeksi ja teoksia on lainattavana pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa.

Tässä sinulle lisäksi muutamia muita eteläamerikkalaisia kirjailijoita ja esimerkkiteos kultakin, joukossa myös nuorempia kirjailijoita. Näiden kirjailijoiden teoksia on myös käännetty suomeksi ja lainattavissa pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa.
Isabel Allende (Henkien talo), Luis Sepulveda (Vanha mies joka luki rakkausromaaneja), Marcela Serrano (Näkemiin pikku naiset), Roberto Bolano (Chileläinen yösoitto)(Chile); Jorge Amado (Dona Flor ja hänen kaksi aviomiestään), Paulo de Carvalho Neto (Setäni Atahualpa)(Brasilia); Daina Chaviano (Ikuisen rakkauden saari), Zoe Valdes (Arkipäivän mitättömyys), Pedro Juan Gutierrez (Likainen Havanna-trilogia), Ana Menendez (Rakas Che) (Kuuba); Maria Amparo Escandon (Santitos: Esperanzan ihmeet), Juan Rulfo (Tasanko liekeissä) (Meksiko), Manuel Puig (Särkyneen sydämen tango), Ernesto Sabato (Sankareista ja haudoista) (Argentiina); Romulo Gallegos (Pahan valta) (Venezuela); Alvaro Mutis (Araucaiman kartano)(Kolumbia); Edmundo Paz Soldan (Pakeneva joki) (Bolivia); Augusto Roa Bastos (kokoelmassa Ihmisen tie: valikoima latinalaisen Amerikan kirjallisuutta)(Paraguay).
Helmet-verkkokirjastossa osoitteessa www.helmet.fi voit tarkastaa mitä muita teoksia kultakin kirjailijalta on olemassa suomeksi ja missä kirjastossa niitä on saatavana.

52 ääntä

Kommentit

Olen yrittänyt etsiä jonkin meksikolaisen kirjailijan sellaista novellia, missä joku tyyppi vaeltaa kaupungissa ja sitten kun se lopussa pääsee maalle, se näkee las estrellas eli tähdet. mulla oli se, mutta äiti on heittänyt sen roskiin. voisiko se olla juan rulfon el llano de llamas? suomeksi kai se on tasanko liekeissä.