Hyvä kirjastonhoitaja: jos lukisin elämässäni yhden ainoan kirjan Suomen talvi -ja jatkosodista eikä se voisi olla Tuntematon sotilas eikä Synkkä yksinpuhelu…

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja: jos lukisin elämässäni yhden ainoan kirjan Suomen talvi -ja jatkosodista eikä se voisi olla Tuntematon sotilas eikä Synkkä yksinpuhelu niin minkä toivoisit sen olevan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos pitäisi lukea vain yksi kirja Suomen sodista 1939-45 ja se voisi olla joko kauno- tai tietokirjallisuutta, oma henkilökohtainen valintani voisi olla vaikkapa Eino Hosian talvisotaromaani Tuliholvin alla (Otava, 1940), kotimaisen sotakirjallisuuden varhainen klassikko.

19.7.1941 kuollut Hosia oli ainoa sodissamme 1939-45 kaatunut, jo ennen sotia merkittäväksi arvioitu suomalainen kirjailija.