Hyvä kirjastonhoitaja, etsin tietoa Jokioisista vuoden 1918 tapahtumista. Onko kirjoitettu mitään muuta kuin mitä Olavi Anttila on kertonut Jokioisten…

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja,
etsin tietoa Jokioisista vuoden 1918 tapahtumista. Onko kirjoitettu mitään muuta kuin mitä Olavi Anttila on kertonut Jokioisten historiassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tauno Tukkinen on kirjoittanut teoksen "Mäkeen, mäkeen vaan!: punaisten henkilötappiot Forssassa, Jokioisissa ja Tammelassa 1918" (2001).

Jokioislaisen Unto Kiiskisen kirjat "Äitiä en jätä" (2007) sekä "Orpojen vuosi" (2010) sisältävät sekä dokumentteja että dokumentteihin perustuvia kuvauksia keväästä 1918 Jokioisilla ja sen lähiympäristössä.

Kirjassa "Kuoleman kentiltä : muistojulkaisu vuoden 1918 ajoilta" on pari sivua Jokioisista sekä luettelo työläisuhreista.

Näistä Lahden kirjastosta löytyvät "Orpojen vuosi" seka "Kuoleman kentiltä", muita voi pyytää kaukolainaksi.

Lisää tietoa voisi löytyä myös arkistolähteistä http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Teema:_Sis%C3%A4llissota_1918