Otsikko
Hyvä käytös on kaiken a ja o.Meille on tullut kiistaa,asiasta kumpi astuu hissiin ensin,mies vai nainen.Eli mitähän sanoo hyvän käytöksen kultaiset säännöt…

Kysytty

Hyvä käytös on kaiken a ja o.Meille on tullut kiistaa,asiasta kumpi astuu hissiin ensin,mies vai nainen.Eli mitähän sanoo hyvän käytöksen kultaiset säännöt,asiaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sirkka Lassilan kirjassa Uusi käytöksen kultainen kirja, ISBN 951016030X, kerrotaan sivulla 173 kuinka ollaan kohteliaana hississä. Muistutetaan, että vanhoina hyvinä aikoina herrasmies päästi naisen ulos hissistä poistumalla ensin itse käytävään ja palasi sitten takaisin. Todetaan, että nykyään sellainen ei ole enää tarkoituksenmukaista. Kirjan mukaan nykyään noudatetaan järkevyysperiaatetta naisen ja miehen ollessa yhdessä liikkeellä. Miehen tulee kuitenkin esim pyöröovissa ja rullaportaissa mennä edeltä ja huolehtia, että nainen selviää kunnialla perässä. Ilmeisesti hissiin astumista ei pidetä niin vaarallisena tilanteena, että miehen tulisi olla siinä erityisesti naisen tukena. Kyseinen kirja ei siis kehota astumaan hissiin tietyssä järjestyksessä vaikka siinä onkin kovin seikkaperäisiä ohjeita moneen muuhun tilanteeseen. Tietysti kehotetaan kuitenkin auttamaan hississä matkustavia henkilöitä, joilla on jostain syystä hankaluuksia liikkua.