Vinkkejä seksuaalisuus, sukupuoli, parisuhde Suomessa

Kysytty

Olen suomen kielen opettaja ja minulta on kysytty, osaisinko vinkata jotain matskua, tehtäviä ja/tai tekstejä, aiheesta seksuaalisuus, sukupuoli, parisuhde Suomessa jne? Myös uskonnonvapaus aiheena kiinnostaa. Nämä tulisivat siis maahanmuuttajien kielen ja kulttuurin opetukseen. (S2-ope)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nettisivuista voisin suositella Väestöliiton toimittamaa Hyvä kysymys -sivustoa Sivuilta löytyy artikkeleita ja tehtäviä eri-ikäsille ihmisille, joita elämä askarruttaa.

Seta.fi sivulta löytyy mm. päivitettyä sateenkaaritietoa. esim . sanastoa sukupuolten moninaisuudesta.

Terveyskylän naistentalo-sivuilta löytyy erityisesti naisia kiinnostavaa terveys ja parisuhdetietoa. Terveyskylä.

Suomi.fi sivuilta löytyy kansalaisille tietoa suomen yhteiskunnan toiminnasta. Suomi.fi

Näistä osa saattaa olla hieman kiemuraista suomea. Selkokeskus.fi sivuilta löytyy tietoa selkeämmästä suomenkielestä, ajankohtaisista asioista sekä linkkilistoja selkojulkaisuihin. Selkokeskus

Suomenkielen opettajien laatima sivusto Osallisena verkossa, on myös hyvä linkkipankki juuri S2 materiaaleille. Osallisena verkossa.

Aiheista löytyy myös selkokielisiä kirjoja. Hakutermi selkokirjat, rajaus kirja, suomenkieli, aikuisten kokoelma. Helmet hakutulos

Kirjastot tarjoavat myös kirjavinkkauksia eri aiheista., tarvittaessa selkeällä suomenkielellä.