Huomenta Mistä on lähtöisin käsite KAHVIKISSA? Olen turhaan yrittänyt löytää tietoa ihan itse.

Kysytty

Huomenta

Mistä on lähtöisin käsite KAHVIKISSA? Olen turhaan yrittänyt löytää tietoa ihan itse.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en onnistunut löytämään tietoa kahvikissa-nimityksen alkuperästä. Läpikäymäni etymologiset sanakirjat ja idiomisanakirjat eivät näytä mainitsevan kyseistä sanaa. Myöskään Turun kaupunginkirjaston aiheeseen liittyvät, kahvista ja kahvikulttuurista kertovat teokset eivät käsitelleet asiaa. Ainoa löytämäni tieto löytyy Kotimaisten kielten keskuksen (kotus.fi) ylläpitämästä Kielitoimiston sanakirjasta. Sanakirjan mukaan kahvikissa-nimitystä käytetään henkilöstä, joka pitää kahvista ja juo sitä paljon, mutta nimityksen alkuperää ei tässäkään sanakirjassa mainita.

8 ääntä

Kommentit

Ainoa tieto löytyi Kielitoimiston sanakirjan verkkoversiosta (päivitetty 2017), jossa siinäkään ei mainita sanan alkuperää? Selitetäänkö siinä muidenkaan sanojen alkuperää? Jotakin voinee päätellä siitä, että kahvikissa-hakusanaa ei ollut vielä samaisen sanakirjan ensimmäisessä painetussa laitoksessa v. 2006 mutta se oli lisätty vuoden 2012 päivityksessä. Sanaa ei myöskään ollut otettu merkittävästi laajempaan Nykysuomen sanakirjaan 1950-luvulla.

Kahvikissahan on melko nuorehko sana, näillä kulmilla kansan kahvinnautiskelun ikäinen? Kissahan kuvataan perinteisesti pääsiäisenä noita-akan ja kahvipannun seuraan, olisikohan siinä jokin linkki tietoon tästä?