Huomasin, että minulta peritään varausmaksuja joistain kirjoista, mutta ei kaikista. Mikä on systeemi? Luulin, ettei varauksista tarvitse mitään maksaa…

Kysytty

Huomasin, että minulta peritään varausmaksuja joistain kirjoista, mutta ei kaikista. Mikä on systeemi? Luulin, ettei varauksista tarvitse mitään maksaa.

Varauksista velottaminen sinänsä on jo minusta turhaa. Nyt kun ei kirjastoon vapaasti edes pääsekään, se on on jopa epäoikeudenmukaista.

Vastaus

Vastattu

Kirkes-kirjastoissa peritään varausmaksua ainoastaan noutamattomista varauksista ja oman varauskokoelman ulkopuolelta tehdyistä seutuvarauksista.

Varaus omasta varauskokoelmasta on siis maksuton. Järvenpään, Mäntsälän ja Tuusulan kirjaston kokoelmat muodostavat yhteisen varauskokoelman. Näillä paikkakunnilla asioiva voi siis varata maksutta sekä Järvenpään, Tuusulan että Mäntsälän aineistoa. Keravalla asioiva asiakas voi varata maksutta Keravan aineistoa.

Noutamatta jääneen varauksen maksu on 1,50 €. Myös seutuvaraus koko Kirkes-kokoelmasta maksaa 1,50 € / kpl. Seutuvaraus kohdistuu kaikkien neljän Kirkes-kunnan aineistoon (Järvenpää, Kerava, Mäntsälä ja Tuusula).