Https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008177854.html Yllä olevan linkin mukaan näyttelijä Kari Ketonen on synytynyt vuonna 1971, Espoossa. Jorvin sairaala…

Kysytty

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008177854.html

Yllä olevan linkin mukaan näyttelijä Kari Ketonen on synytynyt vuonna 1971, Espoossa.
Jorvin sairaala valmistui vuonna 1976 ja Puolarmetsän sairaala vuonna 1977. Tätä ennen oli Muuralan sairaala avattiin vuonna 1920.
Terveysasemia on ollut 1950-1960-luvuilta lähtien Leppävaarassa ja Tapiolassa. Ennen vanhaan synnytykset suoritettiin kotona, saunassa yms.

Missä ja miten espoolaisten synnytykset hoidettiin 1944-1976?

Vastaus

Vastattu

Tästä aiheesta ei näytä vielä olevan tutkimusta, mutta jonkinlaista muistitietoa kylläkin.

Jenni Soinnisen ja Leea Keski-Nisula artikkeli  (2019;135(24):2437-45 Duodecim) kertoo yleisestä tilanteesta Suomessa: "Vuonna 1939 kotona synnytti yli 70 %, joista vielä lähes joka kolmas ilman koulutettua synnytysapua (9). Kunnanlääkärit hoitivat kotisynnytyksiä harvoin eli yleensä vain, kun oli kyse komplisoituneesta synnytyksestä (10). Sairaalasynnytysten osuus kaikista synnytyksistä ohitti kotisynnytysten osuuden 1940-luvun loppupuolella (9). 1950-luvulle siirryttäessä synnytyskomplikaatiot siirrettiin hoidettavaksi sairaaloihin (10).

Vuoteen 1961 mennessä lähes kaikki synnyttäjät saivat jo koulutettua synnytysapua ja suurin osa synnytti sairaaloissa (9). Synnytyssairaaloiden määrä on 40 viime vuoden aikana vähentynyt uudelleen. Tuorein väheneminen liittyi vuoden 2014 päivystysasetukseen, joka sulki pieniä alle tuhannen vuosittaisen synnyttäjän sairaaloita. Synnytysten keskittämisen tarkoituksena oli taata parempi potilasturvallisuus ja säästää kustannuksia (11)." https://www.duodecimlehti.fi/duo15294

Pirkko Kivimäki ja Esko Uotila kertoivat Espoon perinneseuran syysseminaarissa 6.11.2018 Espoon sairaaloiden historiasta. Esityksessä on Muuralan sairaalan tilakartta 1940-luvulla. Siihen on merkitty naistenosasto, muttei erikseen paikkaa synnyttäjille. Espoossakin synnytettiin vielä paljon kotona kätilön avustuksella. https://espoonperinneseura.net/wp-content/uploads/2018/11/Muuralan-sairaala-1920-2017.pdf

Ennen Jorvin sairaalan perustamista monet espoolaiset lienevät syntyneet Helsingin puolella Kätilöopistolla tai Naistenklinikalla.

0 ääntä

Kommentit

Kiitos vastauksesta kysymykseeni!