Mistä tietää, tarjoaako yritys turvallista tienaustapaa?

Kysytty

Mistä tietää, tarjoaako yritys turvallista tienaustapaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yritysten luotettavuutta arvioidessa on yleensä hyvä kiinnittää huomiota esimerkiksi seuraavanlaisiin asioihin:

  • Onko yritykselle löydettävissä Y-tunnusta? Lähtökohtaisesti jokaisen Suomessa toimivan yrityksen on rekisteröidyttävä kaupparekisteriin, jolloin yritys saa Y-tunnuksen. (Ainoat poikkeukset tähän liittyvät toiminimen käyttämiseen, mistä voit lukea lisää esimerkiksi osoitteessa https://yrityksen-perustaminen.net/kaupparekisteri/.) Jos Y-tunnusta ei löydy yrityksen verkkosivuilta, se saattaa olla huono merkki. Tunnuksen voi koittaa tarkistaa yrityksen nimen perusteella myös patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämästä Virre-palvelusta.
  • Löytyykö yritykselle omalla nimellään esiintyvää yhteyshenkilöä? Onko esimerkiksi verkkosivuilta löydettävissä viestinnästä tai rekrytoinnista vastaavan henkilön tai vaikkapa toimitusjohtajan nimeä ja yhteystietoja.
  • Löytyykö yritykselle muita yhteystietoja? Edellä mainitun yhteyshenkilön lisäksi yrityksillä on tavallisesti sivuillaan myös tieto yrityksen fyysisestä sijainnista eli katuosoite tai vähintäänkin postilokeron numero.
  • Verkkosivujen ulkoasu? Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka huolellista ja oikeakielistä tekstiä yrityksen verkkosivuilta löytyy ja muutenkin siihen, millainen verkkosivujen yleisilme on. Paljon kirjoitusvirheitä sisältävä teksti ja huolimaton ulkoasu voivat kieliä ongelmista.

Verkkokeskustelut eivät useinkaan ole erityisen luotettavia tiedonlähteitä, mutta joissain tapauksissa niistäkin voi tietyllä varauksella saada jonkinlaista viitettä siitä, onko joku toimija yleisesti koettu luotettavaksi vai ei.

0 ääntä

Kommentit

Mitä tarkoitat "tienaustavalla"? Korjaa, jos olen väärässä, mutta omiin korviin tuo kuulostaa vähän joltain verkostomarkkinointihommilta (tähän löytyy se Egyptiin viittaava ilmaisukin...). Tuossa tilanteessa pyrkisin etsimään ihmisiä, jotka ovat aiemmin työskennelleet ko. yrityksen kanssa ja tiedustelisin heiltä mielipiteitä. Nykyisiltä, ei kannata kysyä, koske eivät välttämättä vastaa täysin ilman taustamotiiveja. Aiemmin yrityksellä työskennelleitä löytyy ehkä LinkedInin kautta jne.

Yrityksen luotettavuuden voi tarkistaa useista eri lähteistä. Yksi hyvä mittari on yrityksen taloustiedot. Esimerkiksi suomen asiakastiedon sivuilta tai finder.fi-sivustolta näkee kuinka paljon yritys on tienannut rahaa viimeisinä vuosina.

Yleisesti ottaen kannattaa keskustella yrityksen edustajan kanssa heidän taloudellisesta tilanteestaan. Pääsääntöisesti, mitä isompi yritys, sen luotettavampi. Esimerkiksi toiminimellä (https://bisnes.fi/toiminimi/) toimivien henkilöiden liikevaihtotietoja ei ole julkisesti tarjolla. Siksi taloudellisten mittareiden arviointi on näissä tapauksissa hankalaa.

Mikäli aiot tehdä alihankintaa yritykselle, kannattaa epävarmoissa tilanteissa laskuttaa osa työstä etukäteen ja keskustella avoimesti siitä, että tämä malli pienentää riskiä molemmin puolin. Palkkatyön osalta, mikäli palkkasi jää saamatta, voit hakea puuttuvaa palkan osaa palkkaturvan kautta.