HSL ottaa taas käyttöön haitaribussit ensi vuonna. Tästä tuli mieleen kysymys että vaaditaanko haitaribussin kuljettamiseen DE-luokan korttia D-luokan päälle?

Kysytty

HSL ottaa taas käyttöön haitaribussit ensi vuonna. Tästä tuli mieleen kysymys että vaaditaanko haitaribussin kuljettamiseen DE-luokan korttia D-luokan päälle?

Vastaus

Vastattu

Tarkistin asian HSL.lta

Heidän mukaansa "Nivelbusseja ajetaan tavallisella linja-autojen D-ajokortilla, eli eri tarvitse niillä ajoon erillistä korttia."

Haitaribussia ei siis tulkita linja-autoksi ja perävaunuksi, vaikka se on noin 6m pidempi kuin normaali linja-auto.

(Varmaankaan DE kortti ei haittaa koskaan työn saamista.)

Ajokortti-info.fi sivuilta löytyy tarkempi listaus eri korteilla ajettavista ajoneuvoista.

Kuorma- ja Linja-auton kuljettajan tulee huolehtia myös  ammattipätevyyden säilymisestä käymällä kertauskursseja joka 5 vuosi.