HSL:n linja-autoissa otettiin taannoin käyttöön pysäkkikuulutukset, mutta milloin otettiin käyttöön ne digitaalinäytöt, joissa lukee seuraavan pysäkin nimi…

Kysytty

HSL:n linja-autoissa otettiin taannoin käyttöön pysäkkikuulutukset, mutta milloin otettiin käyttöön ne digitaalinäytöt, joissa lukee seuraavan pysäkin nimi ajon aikana ja pysäkillä seistessä linjan numero ja päätepysäkin nimi? Perustuuko tällaisten laitteiden toiminta GPS-paikannukseen?

Vastaus

Vastattu

Tiedustelin asiaa HSL:lta ja sain seuraavan vastauksen:

LIJ:n (eli lippu- ja informaatiojärjestelmä) käyttöönoton yhteydessä sisänäytöt otettiin käyttöön koko kalaustossa, ennen LIJ:tä niitä oli käytössä Helmi-linjoilla. Siirtymä oli sitä mukaan, kun ajoneuvoja asennettiin LIJ:hin eli mitään tarkkaa yksittäistä päivämäärää tuon ominaisuuden käyttöönotolle ei ole.

Laitteiden toiminta perustuu normaalitilanteessa GPS-paikannukseen. Jokaisella pysäkillä on oma pysäkin säde, ja kun ajoneuvo on säteen sisällä, niin toiminto on "ollaan pysäkillä". Kun poistutaan säteen alueelta, niin toiminto on "ajossa". Jos GPS ei toimi, niin käytetään odometriä askellukseen ja ovien avauksesta kohdistetaan aina pysähdys.