HS:ssa oli kirja-arvostelu (muistaakseni tänä tai viime vuonna, korkeintaan toissa vuonna) Suomessa asuvan kiinalaisnaisen omaeläkerrasta (joka oli…

Kysytty

Hei! HS:ssa oli kirja-arvostelu (muistaakseni tänä tai viime vuonna, korkeintaan toissa vuonna) Suomessa asuvan kiinalaisnaisen omaeläkerrasta (joka oli muistaakseni englanninkielinen). Kirja kertoi hänen elämästään Suomessa. En muista kirjan tai kirjailijan nimeä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee Xiao Hong Kongin kirja Red veil white gown.
Artikkeleita/arvosteluja teoksesta löydät seuraavista lehdistä:
Vahtokari, Reijo: Kaksi maailmaa : Xiao Hong Kong teki kirjan siitä, miltä kiinalaisesta tuntui Suomessa
Suomen kuvalehti 2003 ; 29 ; s. 57-59
(Huomautus: Xiaolta on ilmestynyt valokuvateos Red Veil White Gown)

Uimonen, Anu: Punainen Kiina, valkoinen Suomi : värit eivät symboloi politiikkaa Xiao Hong Kongin valokuvissa
Helsingin sanomat 2003-05-09
(Huomautus: Haastateltavana Suomessa graafiseksi suunnittelijaksi opiskellut Xiao Hong Kong, jolta on juuri ilmestynyt omakustannekirja "Red veil white gown".)

Susi, Pauliina: Suomi muutti minut
Kotiliesi 2003 ; 17 ; s. 84-87
(Huomautus: Haastateltavana graafinen suunnittelija Xiao Hong Kong)

ks. myös
Lotsari, Sirpa: Vasta Suomessa ymmärsin kuinka kiinalainen olen
Campus: CIMO:n verkkolehti: http://home.cimo.fi/campus/xiao.html