Hiukoa vai huikoa

Kysytty

Hiukoa vai huikoa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan hiukoa ja huikoa ovat saman sanan rinnakkaismuotoja. Niitä voi siis molempia käyttää. Kolmas muoto on hiukaista.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/fulltext/hiukoa?order=entry&field=&baseforms=false

17 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tuollaista taivutuspötyä ei sanakirjassa uskotella.

Kielitoimiston sanakirjan päivitetyssä verkkoversiossa (2021) on kolme erillistä hakusanaa, jotka merkitsevät samaa ja joita käytetään samalla tavalla:
hiukoa
huikoa
hiukaista

Kaikki kolme ovat perusmuotoja eikä mikään niistä taivu kirjastonhoitajan esittämällä oudolla tavalla, toisen verbin kaltaiseksi. Sanakirjassa luetellaan taivutusmuodot jokaisesta erikseen.

Sanat ovat nykysuomen yleiskieltä, niitä ei luonnehdita murteellisiksi vaikka eri rinnakkaismuodoilla on murrepohjaa eri alueilta.

Vastaus kysymykseen "Hiukoa vai huikoa": kumpi tahansa, tai kolmantena vaihtoehtona hiukaista.

Edellinen kommentoija taitaa olla oikeassa. Voiko tuon kirjastonhoitajan vastauksen korjata?