Historiallisia tapahtumia vuoden 1956 joulukuulta, mieluiten 8.12. Voi olla Suomen ja maailman historiaan liittyvää.

Kysytty

Historiallisia tapahtumia vuoden 1956 joulukuulta, mieluiten 8.12. Voi olla Suomen ja maailman historiaan liittyvää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuosi 1956 oli Suomessa alkanut maataloustuottajien luovutuslakolla, kun uudesta maatalouslainsäädännöstä ei päästy sopuun.

Vuoden keskeinen tapahtuma Suomessa oli presidentin vaali, jonka kolmannella kierroksella pääministeri Kekkonen voitti puhemies Fagerholmin niukimmalla mahdollisella tuloksella 151-149.

Helmikuussa Helsingin Messuhallissa valittiin Miss Suomeksi 18-vuotias salolainen liikeapulainen Sirpa Koivu.

Samana päivänä (1.3.1956) kun Kekkonen astui presidentin virkaansa alkoi kolme viikkoa kestänyt yleislakko.

Keväällä 1956 Neuvostoliiton uusi johtaja Nikita Hrustsev piti puolueensa 20. puoluekokouksessa sensaatiomaisen paljastuspuheen Stalinin kauden rikoksista. Varsin pian julkisuuteenkin vuotanut puhe johti monien aikanaan "puhdistettujen" kunnian palauttamiseen, mikä puolestaan aiheutti seurauksia myös Itä-Euroopan pienemmissä maissa. Syksyllä kuohuivat erityisesti Puola ja Unkari.

Kesäkuussa valittiin Tukholmassa Miss Euroopaksi 21-vuotias saksalainen näyttelijätär Margit Nünke.

Presidentti Kekkonen puolisoineen oli 2.-4.10. valtiovierailulla Ruotsissa.

Lokakuussa valittiin Lontoossa Miss Maailmaksi 23-vuotias saksalainen Kölnin yliopiston opiskelija Rina Weiss.

Suezin kriisi antoi YK:n pääsihteeri Dag Hammarskjöldille tilaisuuden luoda rauhanturvajoukkojen koneisto. Suomi oli aktiivisesti mukana rauhanturvajoukkojen asettamisessa alusta asti.

Vuoden 1956 olympiakisat pidettiin Melbournessa poikkeukselliseen aikaan marras-joulukuun vaihteessa. Unkarin joukkue marssi kentälle reikä lipussaan - poistettuaan "työkaluvaakunan" sen keskeltä, ja suuri osa joukkueesta ei palannut kotiin. Suomi sai kolme kultamitalia: yhden ammunnassa (Pentti Linnosvuo) ja kaksi painissa (Kyösti Lehtonen ja Rauno Mäkinen). Talvikisoissa Cortinassa naisten viestijoukkue voitti lajin ensimmäisen olympiakullan - kuten miehet olivat tehneet 20 vuotta aikaisemmin. Veikko Hakulinen toi kultaa 30 km:ltä ja suomalaiset mäkihyppääjät nousivat ensi kerran korkeimmille palkintopalleille, kun Antti Hyvärinen ja Aulis Kallakorpi toivat kaksoisvoiton.

Muutamia joulukuun 1956 tapahtumia:

2.12.: Valtiovarainministeri Aarre Simonen sanoi puheessaan Turussa mm., että sodanjälkeinen aika on ollut taloudellisen anarkian aikaa.

5.12.: Puolustusvoimain uusi kenttäpiispa Toivo Laitinen asetettiin virkaansa Suurkirkossa.

6.12.: Suomen 39. itsenäisyyspäivää vietettiin perinteellisen vakavin juhlamenoin eri puolilla maata.

lauantaina 8.12.1956:

Kansainvälisen olympiakomitean puheenjohtaja Avery Brundage julisti Melbournessa XVI olympiakisat päättyneiksi.

Presidentti Urho Kekkonen tarkasti ensimmäisen suomalaisen YK-joukon Kaartin kasarmin pihalla.

9.12.: Unkarissa julistettiin poikkeustila. Työläiset julistivat uuden yleislakon. Sotaoikeudet toimivat eri puolilla maata.

Italia voitti Itävallan jalkapallo-ottelussa 2-1.

10.12.: Nobelin palkinnot jaettiin Tukholman konserttitalossa.

10.12.: Suomen YK-komppania eli YKSK lähti Seutulasta lentokuljetuksin Saksan, Ranskan ja Italian kautta Suezin
kanavalle Port Saidiin, Ismailiaan ja myöhemmin Siinaille El Toriin, Sharm-el-Sheikhiin ja pieni osasto myös Santa Katariinan luostarin alueelle.

12.12.: Irlannin tasavaltalaisarmeija suoritti pommiattentaatin BBC:n Londonderryn radioasemaa vastaan.

14.12.: Suomen seitsemäs presidentti J. K. Paasikivi kuoli Helsingin Salus-sairaalassa.

16.12.: Helsingissä vietettiin maamme sairaalalaitoksen 200-vuotisjuhlaa.

Kansanhiihtoihin otti osaa 648 590 hiihtäjää, ja Suomi voitti pohjoismaisen maaottelun ylivoimaisesti Ruotsin ollessa toisena ja Norjan kolmantena. Suomi oli paras myös kansakoulujen vastaavassa kilpailussa.

18.12.: Ilmoitettiin, että tanskalais-norjalais-ruotsalais-suomalainen YK:n pataljoona vastaa nyt Port Saidin järjestyksen ylläpidosta sekä kaupungin kuljetus-, terveys- ym. huollosta.

22.12.: 47 vrk. kestänyt Port Saidin miehitys päättyi: brittiläiset ja ranskalaiset joukot poistuivat Egyptistä.

23.12.: Saksa voitti Belgian jalkapallo-ottelussa 4-1.

28.12.: Jääpallon mestaruussarja alkoi.

Vietettiin ensimmäisen kerran valtakunnallista jääkiekkoilun päivää, jolloin pelattiin mm. 30 cup-sarjan ottelua.

30.12.: Port Saidista ilmoitettiin, että Suomen YK:n komppania on sijoitettu Port Fuadiin vartioimaan Suezin kanavan raivauslaivoja.

31.12.: Hrustsev sanoi puheessaan, että "kaikki venäläiset ovat stalinisteja" taistelussa imperialisteja vastaan.

8.12. syntyneitä mm.:
säveltäjä Jean Sibelius (1865)
kuvataiteilija Ari Yrjänä (1933)
kirjailija Kati-Claudia Fofonoff (1947)
kansanedustaja Eero Lankia (1951)
Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintunen (1952)
triathlonisti Pauli Kiuru (1962)
mäkihyppääjä Ville Kantee (1978)
jääkiekkoilija Kim Strömberg (1987)
koomikko Stan Richards (tv-sarja Emmerdalen Seth) (1930)
näyttelijä Kim Basinger (1953)

Kauden 1956-57 suosituimmat iskelmät olivat ulkomaisten äänilevyjen listalla Love is many-splendored thing (Four Aces / Rhythm) ja kotimaisten äänilevyjen listalla Kuningaskobra - Snake Charmer ( Annikki Tähti / Scandia).

Vuoden 1956 valtion kirjallisuuspalkinnot saivat:
Viljo Kojo romaanista Mikko Mustapää
Kirsi Kunnas runoteoksista Vaeltanut ja Tiitiäisen satupuu
Iris Kähäri romaanista Pantti ja novellikokoelmasta Armon ja kunnian portti
Eeva-Liisa Manner runokokoelmasta Tämä matka
Juha annerkorpi novellikokoelmasta Sirkkeli
Ralf Parland runokokoelmasta Eolita
Solveig von Schoultz runokokoelmasta Nätet
Marko Tapio romaanista Aapo Heiskasen viikatetanssi

Lähteet mm.:

Elämäni vuodet. Vuosikerta 1937 : Ajankuvia vuosilta 1937-1957
Porvoo : Hki : Juva : WSOY, 1987
ISBN 951-0-14510-6 (sid.)

Mitä - missä - milloin 1958
Otava : Helsinki, 1957

Etelä-Saimaa artikkelitietokanta http://www2.lappeenranta.fi/lehtitietokanta/

Suomen hiihtoliiton urheilijalista http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/urheilijat/urheilijat_a-o/

Suomen kuvataiteilijat, verkkomatrikkeli http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/index.htm

Suomen rauhanturvaajaliitto ry http://www.sinibarettiliitto.fi/

Suomen YK-liiton Maailmanpyörä lehden artikkeli http://www.ykliitto.fi/maapyora/MP_404_net.pdf

15 ääntä

Kommentit

KIITO INFOSTA OLI KIVA LUKEA EDES JOTAIN SYNTYMÄVUOTENSA 1956 AIKALAISTAPAHTUMISTA. MUISTIKUVAT KUN MUUTEN OVAT SIITÄ VÄHÄISET.
T jUKKA I