Hirvensalmen uudella hautausmaalla on 1918 punaisten muistomerkki. Milloin tämä muistomerkki on pystytetty, keiden pystyttämä se on? Kuka on suunnittelija ja…

Kysytty

Hirvensalmen uudella hautausmaalla on 1918 punaisten muistomerkki. Milloin tämä muistomerkki on pystytetty, keiden pystyttämä se on? Kuka on suunnittelija ja muistomerkin tekijä? Mitä muuta tietoa muistomerkistä on saatavana?

Vastaus

Vastattu

Hirvensalmen historiikkia kirjoittava historiantutkija Erkki Kinnunen kertoo sähköpostissaan 13.3.2020 seuraavaa:

"Pöyryn hautausmaalla eli ns. uudella hautausmaalla paljastettiin vakaumuksensa puolesta henkensä menettäneille pystytetty muistopatsas Hirvensalmen 300-vuotisjuhlien yhteydessä 29.7.1956. Patsasasia oli kehitteillä vuosia. Hirvensalmen työväenjärjestöjen yhteisen patsastoimikunnan toimesta kerättiin varoja patsaan hankkimista varten. Toimikunta, johon kuuluivat Adam Tillonen, Viljam Liimatainen ja Matti Ek, saivat tukea myös kunnalta. Kunta oli luovuttanut aikaisemmin tarkoitukseen 20.000 markkaa ja vuoden 1956 budjetissa 30.000 markkaa ja niin saatiin patsasrahasto kartutettua niin suureksi, että sen turvin voitiin patsas tilata. Patsas tilattiin Keski-Suomen Kiviteollisuus Oy:ltä, joka sai sen valmiiksi viikkoa ennen pystytystä ja se pystytettiin 24.7.1956. Patsas on Vehmaisten punaista graniittia ja on kooltaan 85x200x26 cm. Patsaassa lukee: "1918 VAKAUMUKSENSA PUOLESTA HENKENSÄ MENETTÄNEET Anselm Ek, Mooses Ripatti, August Kovanen, Maurits Gynther, Väinö Hämäläinen, Hjalmar Marttinen, Taavi Pöyry, Vihtori Tiilikainen, Mikko Liukkonen, Kalle Löfberg, Eemil Tanttu, Albinus Tuukkanen, Joel Ruhanen, Sulo Kirjalainen".

Patsaan pystyttämispaikalle on haudattu Anselm Ek ja Maurits Gynther, jotka ammuttiin samanaikaisesti 9.5.1918 Hirvensalmen suojeluskunnan toimesta. Pöyryn hautausmaa eli ns. uusi hautausmaa tunnettiinkin vielä jokin vuosikymmen takaperin punaisten hautausmaana. Muistomerkki on lähes ainoa jotenkin hoidettu monumentti koko hautausmaalla, koska ko. hautausmaa ei ole nykyään aktiivisessa hautauskäytössä. Hirvensalmelaisia menehtyi sisällissodassa 28 henkeä, joista 14 valkoisia ja 14 punaisia (muistomerkissä on mainittu heidän nimensä)."