Hilupilttuu -sanalle muuta selitystä kuin tämä internetistä löytynyt: Aku Ankassa muinoin esiintynyt ravintolan nimi, johon Aku aikoi Iineksen viedä.

Kysytty

Hei!

Hilupilttuu -sanalle muuta selitystä kuin tämä internetistä löytynyt:

Aku Ankassa muinoin esiintynyt ravintolan nimi, johon Aku aikoi Iineksen viedä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkimani kirjallisuus ei suoranaisesti tarjonnut selitystä hilupilttuulle, joten on turvauduttava spekulaatioon. Pilttuu on tallissa yhdelle hevoselle varattu sivulta aidattu paikka, jossa eläin kytketään. Hilut tarkoittavat kahleita tai jalkarautoja. Näiden määritelmien perusteella voisi ajatella tautologiselta vaikuttavan ilmaisun "hilupilttuu" tarkoittavan kahlein varustettua pilttuuta, jossa hevonen kytketään aloilleen. Kytkemistä korostava etuliite (hilu-) voi olla tarpeen, jos halutaan erottaa "tavallinen" pilttuu vaikkapa ruokintapilttuusta, johon eläin ainoastaan suljetaan, tai säilytyspilttuusta, jossa kytkeminen tapahtuu juoksevalla riimunvarrella makuuasennon mahdollistamiseksi.

Lähteet:
Valtion maatalousviraston määräykset ja yleiset ohjeet hevosten pidosta (pilttuu, ruokintapilttuu, säilytyspilttuu)
Kielitoimiston sanakirja (pilttuu, hilut)
Toivo Vuorela, Kansanperinteen sanakirja (pilttuu, hilut)

2 ääntä

Kommentit

Itse asiassa tämä on aivan läpinäkyvä kiertoilmaus tanssiravintolalle. Hilut tarkoittavat slangissa mm. tansseja ja juhlia, pilttuu puolestaan samanlainen synonyymi ravintolalle kuin esim. läävä, joka on täysin vakiintunut.