Hiljainen viikko edeltää pääsiäistä. Mutta alkaako pääsiäisviikko 2. pääsiäispäivästä?

Kysytty

Hiljainen viikko edeltää pääsiäistä. Mutta alkaako pääsiäisviikko 2. pääsiäispäivästä?

Vastaus

Vastattu

Pääsiäisviikolla voidaan näkökulmasta riippuen tarkoittaa sekä pääsiäistä edeltävää hiljaista viikkoa että pääsiäisen jälkeistä riemuviikkoa.

Ohessa Kotimaisten kielten keskuksen tarkentava  vastaus:

”Kumpi on pääsiäisviikko, pääsiäistä edeltävä vai pääsiäisen jälkeinen viikko? Kristillisessä perinteessä pääsiäisviikko todellakin on pääsiäisen jälkeinen viikko eli riemuviikko, sillä etenkin katolisella taholla sillä viikolla jatketaan pääsiäisen juhlintaa. Monessa kirkossa vietetään kolmea, jopa neljää pääsiäispäivää. Protestanttisessa maailmassa pääsiäisviikolla voidaan tarkoittaa myös pääsiäistä edeltävää viikkoa, ja se on meillä Suomessakin niin yleinen, että monissa sanakirjoissa näkyy vain tämä merkitys. Mutta kyllä luterilaisen kirkkomme uudessa käsikirjassakin pääsiäisviikoksi nimitetään juuri pääsiäisen jälkeistä viikkoa.”
TARU KOLEHMAINEN
https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kielikuvastin_%282006_2008%29/paasiaisviikko

Kielitoimiston sanakirja määrittelee sanan pääsiäisviikko kahdella tavalla:

1.pääsiäistä edeltävä viikko, hiljainen viikko, piina-, kärsimysviikko.
2. kirkkovuoden osana: pääsiäisen jälkeinen viikko.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/p%C3%A4%C3%A4si%C3%A4isviikko?searchMode=all