Hesarissa oli tämän vuoden alussa artikkeli, joka käsitteli kirjastokorvauksia, siis ei haettavia apurahoja. Ymmärsin niin, että jokaiselle kirjoittajalle…

Kysytty

Hesarissa oli tämän vuoden alussa artikkeli, joka käsitteli kirjastokorvauksia, siis ei haettavia apurahoja. Ymmärsin niin, että jokaiselle kirjoittajalle/kirjailijalle, jonka kirjaa on lainattavissa kirjastoissa, kuuluu kirjastokorvaus. Ymmärsin, että tämä uusi laki tai asetus on astunut voimaan tämän vuoden alussa. Miten asia on edennyt? Miten kirjoittajan/kirjailijan täytyy toimia, että saa kyseisen kirjailijakorvauksen? Saako esim Kirjavälitys kustannusyhtiöltä kirjailija yhteystiedot maksujen suorittamista varten vai voiko kirjailija itse ottaa yhteyttä johonkin instanssiin? Kirjoittamani kirja Riekon nauru julkaistu v 2007 kustansi Pilot kustannus. joka meni konkurssiin. Uusi sopimus on nyt Mediapinta Oy:n kanssa. Riekon naurua on useissa kirjastoissa Etelä-Suomesta Lapin kirjastoihin saakka.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla linkki tekijänoikeuslain muutokseen, joka koskee kirjastojen
lainauskorvauksia.

Laki tekijänoikeuslain muuttamisesta 1228/2006
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061228

Lakitekstin lopussa on linkki lain hallituksen esitykseen 126/2006.

Ohessa IPR University Centerin tekemä uutinen asiasta
http://www.iprinfo.com/uutiset?action=details&id=551&offset=140

Tarkempia tietoja voi kysyä opetusministeriöstä
puhelin (09) 16004.