Hesarissa oli ehkä n 20v tai yli ? artikkeli syntyjään itävaltalaisesta miehestä, joka asui Matinkylässä. Käsittääksesi varsin vallaton mies ja omaisten…

Kysytty

Hei
Hesarissa oli ehkä n 20v tai yli ? artikkeli syntyjään itävaltalaisesta miehestä, joka asui Matinkylässä. Käsittääksesi varsin vallaton mies ja omaisten huolena oli miehen halu matkailla maailmalla, kun ikääkin oli jo paljon.
Hän oli kirjoitanut kirjan ollessaan Suomessa varusmiespalveluksessa. Kirjan nimeä en oikein muista, lainasin sen kirjastosta, se tilattiin jostain maakuntakirjastosta. Kirjan nimi oli jotenkin "Ryssää jallittamassa ? Hankoniemellä"
tai sinnepäin. Mies oli varsin eläväinen ja hauskan tuntinen ja nyt olen unohtanut niin miehen kun kirjankin oikean nimen.
Ei tämä mitenkään tärkeää ole kunhan mietin vanhoja juttuja.

Vastaus

Vastattu

Wienistä Matinkylään päätyi Adolf Molnár (10.3.1905-20.6.1988). Tämä "kulkija ja pakolainen" asui Suomessa vuodesta 1939. Molnárin ensimmäinen kirjan Hangon mottia härnäämässä ilmestyi 1942. Hän kirjoitti sen jatkosodan aikana palvellessaan vapaaehtoisena Suomen armeijassa. Tunnetuin Molnárin teoksista on hänen omaelämäkertansa Suuri ilveily (1946, uusi suomennos 1983). Muistelmien lisäksi hän on kirjoittanut myös kaunokirjallisuutta: Aurinko kutsuu julkaistiin suomeksi 1945 ja hänen viimeiseksi jäänyt teoksensa, alun perin vuonna 1983 saksaksi ilmestynyt Saksan kansan ihmeiden lähde 2016.