Henkkari ja ajokortti ei kelpaa enää ensi vuonna mihin? Ja mitä pitää hakea? Passi kuitenkin ok? Olen jotain jostain kuullut mutta tarkemmin en vaan muista...

Kysytty

Henkkari ja ajokortti ei kelpaa enää ensi vuonna mihin? Ja mitä pitää hakea? Passi kuitenkin ok? Olen jotain jostain kuullut mutta tarkemmin en vaan muista...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuoden 2019 alusta alkaen ei pankkitunnuksia eli ns. vahvan tunnistautumisen mahdollistavaa tekniikkaa saa enää ajokortilla, vain passi tai poliisin antama henkilöllisyystodistus kelpaavat pankissa. Vastaavasti myöskään passia tai em. henkilöllisyystodistusta haettaessa ei ajokortti enää jatkossa kelpaa henkilöllisyyden osoittamiseen. Poliisi tosin joustaa jälkimmäisessä tapauksessa siten, että myös "vähän aikaa sitten vanhaksi mennyt" passi tai henkilökortti voidaan harkinnan mukaan hyväksyä. Pankit ovat tiukempia.

Heikki Poroila

1 ääntä

Kommentit

"- - henkilöllisyystodistusta haettaessa poliisi joustaa siten että myös "vähän aikaa sitten vanhaksi mennyt" passi tai henkilökortti voidaan harkinnan mukaan hyväksyä."

Syksyllä 2022 poliisi ei hyväksynyt vajaat kolme viikkoa aikaisemmin vanhaksi mennyttä henkilökorttia, kun olin antamassa sormenjälkiä uutta korttia varten Sisä-Suomen poliisilaitoksen toimipaikassa. Jouduin tunnistamiskuulusteluun: syntymäpaikka, vanhempien nimet ja ikäjärjestys (kerroin kysymättä myös syntymävuodet ja kuolinjärjestyksen), sisarusten ikäjärjestys (lisäsin vuosiluvun), nykyisen osoitteen voimaantulovuosi, viimeinen osoite edellisellä kotipaikkakunnalla (kolme muuttoa ja yli 12 vuotta sitten). Vastasin ripeästi ja epäröimättä, mutta se ei lyhentänyt moniosaista kyselyä.

Minulle poliisin lomake ilmoitti, että joudun antamaan uuden sormenjäljen, vaikka edellisestä käynnistä oli alle 6 vuotta, joka on aikaraja poliisin ohjeen mukaan. Henkilökortti ehti vanhentua pitkän ajanvarausjonon takia, mutta vanha kortti hyväksyttiin silti tunnistamiseen. Kumpikin menettely näyttisi olevan ristiriidassa poliisin oman ohjeen (https://poliisi.fi/nain-haet-henkilokorttia) kanssa. Kummallista.