Hengittääkö norsu myös suun kautta?

Kysytty

Hengittääkö norsu myös suun kautta?

Vastaus

Vastattu

Kyllä, norsut pystyvät hengittämään sekä kärsän että suun kautta. Tämä mahdollistaa sen, että norsun ei tarvitse pidättää hengitystään silloinkaan kun sillä on suu täynnä, koska se voi tällöin käyttää kärsäänsä hengittämiseen. Toisaalta sen on mahdollista vastaavasti hengittää suun kautta, kun se esimerkiksi imee kärsällään vettä.

Lähteet:

Mammal anatomy - An Illustrated guide. 2010. Marshall Cavendish Corporation (toim.) (Cavendish Square)

http://elephant.elehost.com/About_Elephants/Anatomy/Internal_Systems/Th…